duminică, 14 septembrie 2014

Evoluția regimului alimentar (I)


Unii specialiști susțin că omul modern ar trebui să mănânce un meniu din Epoca de Piatră.

Dacă am mânca precum strămoșii noștrii, am fi oare mai sănătoși?

Indienii tsimane din Bolivia își obțin cea mai mare parte a hranei din râu, din junglă sau de pe ogoarele și grădinile cultivate după defrișarea pădurii.
E vremea cinei în Câmpia Amazonului, în zonele joase din Bolivia, iar Ana Cuato Maito mestecă într-un terci făcut din banane de gătit și manioc dulce, pe focul care arde mocnit, direct pe podeaua de lut a colibei cu acoperiș de paie, cu urechea ciulita la vocea soțului ei, în timp ce acesta se întoarce din pădure împreună cu costelivul său câine de vânătoare. Alăptându-și fetița de câteva luni în timp ce un băiețel de șapte ani o tot trage de mânecă, pare istovită când îmi spune că soțul ei, Deonicio Nate, va aduce acasă ceva carne în seara respectivă. ”Copiii sunt triști că nu avem carne” – îmi spune Maito prin intermediul unui interpret, alungând țânțarii din jur.
        În această zi de ianuarie, Nate a plecat înainte de ivirea zorilor, cu pușca și maceta, ca să înceapă cu noaptea în cap drumul de două ore spre pădurea bătrână. Acolo a scrutat în tăcere frunzișul, căutând maimuțe capucin cafenii și coati, mamifere asemănătoare ratonilor, în timp ce câinele lui adulmeca terenul, căutând miros de pescari, un fel de porcușori, sau capibara cărămizii. Cu puțin noroc, Nate putea să găsească unul din cele mai mari ”pachete” de carne din junglă: tapirul, un animal cu botul lung și sensibil, cu care râmă în căutarea hranei – muguri și lăstari tineri, ascunși printre ferigile jilave.

         Și totuși, în seara asta, Nate apare din pădure fără un pic de carne. La cei 39 de ani ai lui, e un tip energic, care nu pare să se lase prea ușor înfrânt. Când nu vânează, nu pescuiește sau nu împletește frunze de palmier pentru acoperiș, e în pădure, cioplind o canoe nouă dintr-un buștean. Dar când ajunge în sfârșit să se așeze și să-și mănânce terciul dintr-un castron de metal, se plânge că e greu să găsească destulă carne pentru familia lui: două soții (deloc neobișnuit în trib) și 12 copii. Tăietorii de lemne sperie și pun pe fugă animalele, iar în râu nu poate pescui fiindcă o furtună i-a luat canoea.
         Povestea lui seamănă cu povestea tuturor familiilor pe care le vizitez în Anachere, o comunitate de aproximativ 90 de membri ai stravechiului trib tsimane. E sezonul ploios, când e cel mai greu să vânezi sau să pescuiești. Peste 15 000 de indigeni tsimane trăiesc în aproximativ 100 de sate, de-a lungul a două râuri din Câmpia Amazonului, în apropierea orășelului San Borja, piața lor principală, aflată la 360 de km de La Paz. Dar până la Anachere faci două zile din San Borja cu o canoe motorizată, scobită, așa încât tsimane care trăiesc acolo încă își iau cea mai mare parte a hranei din pădure, din râu sau din propriile grădini.


         Călătoresc împreună cu Asher Rosinger, doctorand și membru al echipei, unul dintre conducătorii grupului fiind antropologul biolog William Leonard, de la Universitatea de Nord-Vest, care îi studiază pe indigenii tsimane ca să afle ce conține regimul lor alimentar într-o pădure ecuatorială. Cercetătorii sunt interesați mai ales de schimbările în starea de sănătate a amerindienilor, pe măsură ce aceștia se îndepărtează de regimul alimentar tradițional și de stilul de viață activ, începând să comercializeze produsele junglei pentru zahăr, sare, orez, ulei și, în cantități tot mai mari, pentru carne uscată și conserve de sardele. Nu e cercetare pur academică. Descoperirile antropologilor despre regimul alimentar al indigenilor, de pildă al populației tsimane, ne-ar putea învăța pe toți ce ar fi mai bine să mâncăm.

(va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu