luni, 8 septembrie 2014

Cetatea de lemn a Duhului Sfânt


Cetatea de lemn a Duhului Sfânt

Am mai scris cu ani în urmă despre tânăra obște monahală de la Diaconești (Com. Agăș, Jud. Bacău, la hotarul dintre Ardeal și Moldova). Pe atunci mănăstirea abia se înfiripase și avea puțin peste 20 de viețuitoare. Astăzi, sub veghea pricepută și iubitoare a părintelui duhovnic Amfilohie și a maicii starețe Evloghia, numărul viețuitoarelor s-a dublat (sunt 40, dintre care peste 30 sunt licențiate), iar mănăstirea a luat înfățișarea unei adevărate cetăți dăltuite în lemn, în care viața spirituală alternează în modul cel mai fericit cu arta și cultura bisericească (atelierul de pictură e deja faimos în toată țara, iar cărțile editate au devenit și ele referențiale), fără a se neglija gospodărirea curentă, care se desfășoară cu firescul rânduielii unui stup, din ai cărui faguri curge zi de zi mierea de bună-mireasmă a vredniciei ortodoxe.

O vatră monahală pe pământul dăruit de o femeie cu 18 copii!
I se spunea Brănoaia (părintele Amfilohie a mai prins-o în viață, în anii 90) și povestea ei, la confluența dintre istorie și legendă, e cunoscută pe toată Valea Trotușului, între Munții Ciucului și Tarcăului. Avea 18 copii atunci când, în vremea ultimului război, fugind cu tot satul spre munte, din calea noilor hoarde, și-a dat seama la un moment dat că în iureșul goanei își pierduse copilul cel mai mic, pe care și-l legase la brâu. Pe dată s-a oprit din cale, hotărâtă să se întoarcă și să-l caute. ”Lasă-l, femeie, că mai ai 17, și dacă nu grăbim pasul, o să-i pierzi pe toți!”. Dar Brănoaia, ca păstorul din pilda evanghelică, ce având o sută de oi, dacă una i se rătăcește, le lasă pe cele 99 și pleacă în căutarea celei rătăcite (Matei 18, 12) s-a întors, cu tot riscul, și l-a găsit pe pruncul de țâță, aducându-l înapoi între ceilalți.
Pruncul de atunci este astăzi un munte de om cărunt și plin de pricepere, Toma Bran, care se ostenește neobosit pe șantierul mănăstirii. Familia Bran și-a cedat pământul pentru a se face vatră de închinare., dar umărul l-au pus și alte familii din partea locului (ca familia Merlușcă, de pildă). Mânăstirea e mândria și isprava tuturor, în binecuvântat prag de veac și de mileniu.
La începuturi, din 1998 în 2000, cu binecuvântarea vlădicăi Eftimie al Romanului, s-au încropit doar un mic paraclis cu hramul Sfinților Arhangheli și un modest corp de chilii, cu acareturile strict necesare. Sfințirea paraclisului, dar și a locului pentru biserica mare, s-a făcut pe 17 septembrie 2000 de către PS Ioachim Băcăoanul, cu un numeros sobor de preoți. Din 2002 în 2005 s-a ridicat noua biserică de lemn, în stil moldovenesc, cu hramul Adormirea Maicii Domnului și al doilea corp de chilii, mult mai întemeiat, în a cărui mansardă s-a amenajat spațiosul atelier de pictură (unde astăzi funcționează și rețeaua de computere a mănăstirii).
Zveltă și recent înveșmântată în draniță, biserica mare, străjuită în interior de strane și cu un splendid iconostas, își așteaptă pictura murală, pe care au de gând s-o execute chiar maicile din obște (și care fără îndoială că va fi o capodoperă, după câtă măiestrie au dovedit până în ceasul de față). Gardul împrejmuitor al mânăstirii, din bârne groase de lemn, dar mai ales turnul clopotniță și impunătoarea poartă cu aspect medieval dau astăzi ansamblului un aer de cetate codrenească, iar maica Mina (nimeni alta decât fosta deținută politic Xenia Mămăligă, singura monahie de acolo mai în vârstă) e îndreptățită să-i laude pe meșterii care au ridicat structura de rezistență a turnului ”fără să bată un cui”, doar prin îmbinarea meșteșugită a masivelor trunchiuri de lemn. A urcat și ea cu mândrie, ”pe picioarele astea” (maica are 92 de ani!), până în vârful clopotniței, să privească în ochi Cărunta (vârful cel mai înalt din zonă, de 1517 metri) și ”curtea Duhului” ce i-a crescut în poală, cu alei pietruite peste covorul de iarbă și flori.

Noul ansamblu din Poiană
Obștea crescând, iar mânăstirea fiind cercetată de tot mai mult popor, s-a simțit nevoia unei extensiuni. Mai sus de aria inițială, pe povârnișul muntelui, ”în Poiană”, e în construcție o nouă minunăție. O a doua biserică din lemn, de data aceasta în cel mai curat stil maramureșean, a fost ridicată anul acesta de o mână de meșteri din Maramureș în doar câteva zile (construcția de bază e gata, acum lucrându-se la detalii)! Alături, pe buza pădurii, trei căsuțe cu chilii și odăi de oaspeți. Protosinghelul Amfilohie visează însă să înconjoare noul lăcaș de rugăciune cu astfel de căsuțe cochete, așa cum visează să găsească o soluție care să asigure autonomia energetică a mănăstirii (și nu-i îndoială că o va găsi căci e un gospodar înnăscut și genul de om care ”nu se lasă”, destoinic să împace duhovnicia și binefacerile civilizației). Lucrează adesea cot la cot cu lucrătorii mireni, e pe tractor ca în elementul lui și are bun sfat cu inginerii și cu meșterii, ca un adevărat director de trust, dar cu virtuți părintești și camaraderești deopotrivă.
Pe noul șantier l-am întâlnit și pe domnul Toma Bran, dedicat trup și suflet mânăstirii, unde și-a petrecut cea mai mare parte din vară, departe de familie și mereu mai aproape de Dumnezeu. Mare pagubă de nu l-ar fi recuperat odinioară Brănoaia, care sigur veghează și se bucură de acolo de unde este!
Ce s-a început în Poiană se scontează a fi gata până în iarnă, pentru la anul rămânând adaosurile și îmbunătățirile.
La Diaconești vrednicia e pe rod – și mai iute decât poate și știe s-o prețuiască ierarhia locală a Bisericii...

Bogdan – îngerul Diaconeștilor
În coasta bisericii mari, pe un tăpșan verde care coboară spre gardul mânăstirii, e locul destinat cimitirului. Deocamdată, un singur mormânt. Nu al vreunei maici sau al vreunei fețe bisericești, ci al unui adolescent de 16 ani: Bogdan Valentin Bratu (1996-2012), fiul superdotat intelectual și cu suflet de aur al unei familii de medici atașate lavrei Diaconeștilor.
Între 14 și 16 ani, Bogdan a fost atins și în cele din urmă răpus de un cancer la picior, a cărui cruce a purtat-o fără să se vaite, mai grijului de soarta celorlalți bolnavi din hospice-ul de la Voluntari (al doctorului Pavel Chirilă) decât de propria lui suferință. Părinții au ales să-l îngroape la Mânăstirea Diaconești, pe ale cărei pajiști zburdase odinioară și de al cărei duh se pătrunsese tainic și ingenuu.
Am zăbovit îndelung în fața mormântului cu flori proaspete, iar maica Antuza mi-a spus povestea lui Bogdan, care nu se oprește la pragul morții, ci se continuă, tulburător, în taina insondabilă a celor de dincolo. Nu demult, a venit la mânăstire, cu o danie importantă, un om bogat, dar străin și de loc și de cele sfinte, care a mărturisit înfiorat că i s-a arătat în vis un băiețel, spunându-i că-l cheamă Bogdan și cerându-i să meargă și să ajute Sfânta Mânăstire Diaconești (de care omul nici măcar nu auzise înainte)!
Am părăsit deunăzi gura de rai a Diaconeștilor cu impresia pregnantă a unei țesături de taine și minuni care conferă locului aură de sfințenie și elecțiune divină. Tinerețea și calitatea obștii dau certitudinea unui viitor de înaltă rodire duhovnicească, în inima unei ortodoxii răscumpărătoare de vremuri și pe care încă prea puțini știu s-o perceapă și s-o aprecieze așa cum s-ar cuveni.
Răzvan Codrescu
în revista Lumea Credinței magazin ilustrat, nr. 9 (134), septembrie 2014


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu